Cum măsori progresul dietei?

În general, când vrem să pierdem câteva kilograme, e destul de simplu să ne dăm seama dacă merge sau nu: te urci pe cântar și compari cu săptămâna trecută. Cum toată lumea știe acest lucru, ce rost are un articol despre el? Așa cum vom vedea, lucrurile nu stau chiar atât de simple.

Unul dintre motivele principale pentru care cântarul ne „minte” e că scopul nostru real este să arătăm mai bine. Nimeni nu își dorește să arate ca și când n-a mai mâncat de cateva săptămâni bune.

De exemplu, în imaginea alăturată, 3kg în plus o fac să arate mult mai bine, nu mai rău. Dacă ar fi să ne luam doar după ce spune cântarul, ar trebui să arate mai rău în poza din dreaptă, doar e mai „grasă”.

Unul dintre motivele pentru care e mai estetică poza mai „grasă” e că mușchii au un volum mult mai mic decât grăsimea. Deci presupunând că cineva își menține greutatea dând jos 5kg de grăsime și adăugând 5kg de mușchi, acea persoană cu siguranță va trebui să-și schimbe garderoba și să treacă la o măsură mai mică.

Hai să discutăm câteva din cele mai populare metode folosite pentru a ne măsura progresul și care ar fi avantajele și dezavantajele lor:

 

CÂNTAR

Pozitiv

Ușor de folosit: te urci pe el, te dai jos și citești un număr

Ieftin: găsim modele începând de la 15-20 de lei prin supermaket-uri

Accesibil oricui

Relativ precis: majoritatea au o marjă de eroare de +/- 200g

Negativ

Nu face diferența între kilogramele de grasime și cele de mușchi*

Rezultate influențate foarte mult de consumul de lichide, sare sau lipsa somnului

Destul de inutil când ajungem la un procent mai mic de grăsime corporală, sub 15%

*Da, există cântare mai performante (adică mai scumpe) ce spun că măsoară mai mulți factori, inclusiv procentul de grăsime corporală, dar din păcate, sunt extrem de inexacte. Toate cântarele ce se laudă că măsoară procentajul de grăsime și de muschi fac acest lucru prin inductie electrică: corpul nostru închide un circuit electric între două (sau mai multe) plăcuțe metalice situate pe cântar. Când circuitul electric e închis de picioarele noastre, curentul trece de la o plăcuță la cealaltă prin corpul nostru și e măsurată rezistența întâmpinată. Cum mușchi șî țesutul adipos au alte valori de conductivitate, cântarul aproximează grăsimea corporală. Teoretic suna bine, dar practica ne omoară: în primul rând, e ignorată total partea superioară a corpului, deoarce știm cu toții de la orele de fizică un lucru: curentul va trece întotdeauna prin locurile ce opun cea mai puțină rezistența și va parcurge cel mai scurt drum de la A la B.

În al doilea rând, e foarte ușor să influențăm cântarele deștepte doar bând mai multă apă. E suficient să ne cântarim o dată, să bem 1-2l de lichide și apoi să ne cântărim la loc. Procentul grăsimii corporale va fi mult mai mare, lucru evident greșit.

 

MĂSURĂTORILE CORPORALE

Pozitiv

Relativ ușor de realizat: măsurăm circumferința taliei, burții, coapselor și pieptului și comparăm cu valorile precedente

Utile indiferent de ceea ce ne dorim: pierdere în greutate, sau scăderea procentului grăsimii corporale

Extrem de ieftin, chiar și un metru de hârtie luat gratis din IKEA e suficient

Negativ

Relativ imprecis: depinde foarte mult de cât de constanți suntem în a măsura fix aceleași zone corporale

Mai complicat de folosit ca un cântar

Durează mai mult să obținem toate rezultatele dorite

 

POZE SĂPTĂMÂNALE

De departe, mi se pare cea mai ușoară și utilă modalitate de a vedea cum progresăm în dieta noastră. Îți iei telefonul, te duci în fața unei oglinzi, faci o poză și gata, ai terminat. Durează câteva secunde toată activitatea asta. E gratis și e la îndemâna tuturor

Nu trebuie să te chinui să faci cine știe ce poze artistice în care să ieși bine. Nu, pozele astea le poti ține doar pentru tine. Nici nu trebuie să te uiți des la ele, dar e bine să le ai. După câteva luni de dietă, când probabil începi să te întrebi daca mai are rost să continui, e foarte simplu să scoți iar telefonul, faci încă o poză și o compari cu prima: cel mai probabil, vei fi surprins de rezultat.

Pozele au și cel mai mare impact emoțional: una e să spui că ai pierdut 5kg, sau 3cm în talie sau 1% din grăsimea corporală și alta e să vezi o comparație instant între cum erai acum câteva luni și cum ești acum. Nu îți trebuie nici măcar o secundă să vezi diferențele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *