De ce Keto?

În general, cautăm informații despre keto când ne decidedm că am vrea să pierdem câteva (sau mai multe) kilograme. Însă, chiar dacă nu ai nevoie să slăbești, poate ar fi o idee bună să citești în continuare, s-ar putea să găsești niște informații utile.

krebs

Diferența principală dintre keto și alte diete e faptul că în keto, corpul tău nu va mai funcționa pe glucoză ca principală sursă de energie, ci va funcționa pe corpi cetogenici. Singurul mod în care acest lucru se va întâmpla  este dacă într-o zi cantitatea de carbohidrați ingerată scade sub aproximativ 50 grame pe zi. Așa cum am văzut in postul despre macronutrienți, nu contează dacă mănânci zahăr pur sau pâine, tot în glucoză se convertește.

Corpii cetogenici sunt 3 molecule (acetona, acidul beta hidroxibutiric şi acidul acetil aceticsolubile în apă, produse de către ficat din acizii grași. Într-o dietă bazată pe carbohidrați, corpii cetogenici sunt produși în mod natural în timpul exercitiilor de lungă durată sau în perioadele în care nu am mai mâncat de ceva timp.

Indiferent de ce mâncăm, în cazul in care depunem un efort fizic susținut care ne consumă rezervele de glicogen (în jur de 1500-2000 de calorii) corpul se va baza pe corpi cetogenici pentru generarea de energie .

Folosind ciclul acidului citric (sau ciclul Krebs), acidul beta hidroxibutiric şi acidul acetil acetic sunt convertiți în acetil-CoA. 

Acetil-CoA este apoi convertit în 11 molecule de ATP – sursa universală de energie a tuturor celulelor – și o moleculă de GTP (guanozin trifosfatază). Această conversie este foarte curată din punct de vedere biologic, în urmă rămânând doar apă și CO2.

 

Acum că am explicat în mare prin ce se diferențiază keto de alte diete, hai să discutăm beneficiile. Cum din păcate sursele în româna lipsesc cu desăvârșire, voi  arăta studiile publicate in engleză.

 

  1. Cum în Keto corpul e obligat să ardă corpi cetogenici și nu glucoză pentru energie, nivelul insulinei rămâne constant pentru întreaga zi. Toate mâncărurile keto au un index glicemic extrem de mic, sau, in cazul grăsimii, chiar 0. Asta înseamnă un nivel constant de energie pentru întreaga zi: nu mai există perioada de somnolență de dupa-masă.
  2. Performanțe sportive ridicate pentru exerciții de intensitate medie si durată lungă de timp, cum ar fi jogging, plimbări lungi, mers cu bicicleta. Motivul este că resursele de glicogen sunt limitate – în medie, maxim echivalentul a 2000 de calorii. În schimb, avem în medie peste 80.000 de calorii stocate sub formă de grăsime in corp.  (Studii: 1, 2)
  3. Ajută în prevenția și luptă cu bolile cardiovasculare, Parkinson, Alzheimer, traume craniene, epilepsie, sindromul ovarelor polichistice. Extrem de ultilă în combaterea diabetului de tip 2 (Studii: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
  4. Cea mai eficientă dietă în lupta cu kilogramele în plus. (Studii: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *