Sunt utile listele cu planuri pentru noul an?

Că tot suntem la început de an și mulți dintre noi ne facem diferite liste cu ce vrem să realizăm în următoarele 12 luni, am zis că e un moment bun să discutăm despre importanța lor și cum ne pot ajuta listele în îndeplinirea unui țel.

Cum cel mai simplu de explicat un lucru e un exemplu concret, hai să facem o listă ce probabil se aplică multor oameni interesați de keto și apoi să o discutăm:

  • Vreau să slăbesc
  • Vreau să fiu mai sănătos
  • Vreau să arăt mai bine
  • Vreau să fiu mai odihnit
  • Vreau să mănânc mai bine

Bun, acum că avem o listă făcută, hai să o analizăm un pic și să vedem cum o putem îmbunătății. Primul lucru ce îl putem observa la această listă e ca obiectivele sunt extrem de vagi. „Vreau să slăbesc” sună a plan, dar ce înseamnă mai precis? Hai să ne gândim cum am putea reformula „Vreau să slăbesc” că să fie ceva concret, ceva de care ne putem apuca chiar acum.

Putem adăuga un număr de kilograme și transformăm ideea în „vreau să slăbesc 20kg„. Bun, deja sună mai bine. Măcar avem un țel final. Ce am mai putea face? Păi, hai să ne gândim până când vrem să pierdem astea 20kg. De exemplu, putem modifica ideea în: „vreau să slăbesc 20kg până la nunta din Iulie„. Mult mai bine, avem un țel concret și un moment fix în timp la care ne putem raporta. Acum avem ceva cu care putem lucra, așa că hai să mergem și mai departe. Cum Iulie e peste 7 luni, putem considera că ăsta e un obiectiv pe termen mediu. Pentru a fi mai ușor, personal îmi place să împart tipul ăsta de obiective în bucăți mai mici. Fac asta din două motive: în primul rând, îmi e mai simplu să văd dacă sunt pe drumul cel bun și în al doilea rând simți că realizezi ceva constant, nu trebuie să aștepți 7 luni să vezi dacă ai reușit ce ți-ai propus sau nu. Deci, putem modifica iar ideea în „vreau să slăbesc câte 3kg pe lună până în Iulie”. De altfel, pentru mulți dintre noi e mai simplu să împărțim obiectivele astea lungi în bucăți scurte, de o săptămână să zicem. În cazul de fața, e o schimbare extrem de bruscă să treci de la ceea ce ți-e ție comod la „7 luni stau keto, fie ce-o fi”. 7 luni e foarte mult timp să stai legat de o idee. E mult mai simplu să zici „săptămâna asta stau keto”.  După o săptămână, zici iar la fel. Și tot așa până ajungi în punctul pe care ți-l dorești.

Dacă ne uitam de unde am plecat și unde am ajuns, e clar că diferențele sunt uriașe. Dar nu trebuie să ne oprim aici, putem continua cu dezvoltarea ideii de bază. Dacă tot avem o țintă clară pe termen scurt, de a pierde 3kg pe lună, putem să ne gândim cum putem realiza acest lucru pas cu pas. Poate ne-a plăcut articolul despre Intermittent Fasting și ne gândim că e o idee bună să incorporăm practica asta, măcar de 4 ori pe săptămână. Și putem continua așa, cu despicatul firului în patru, până ajungem într-un punct în care ne simțim convinși că avem un plan bun, cu niște pași concreți ce se aplică perfect pentru viața noastră.

E extrem de motivant să ai o țintă clară, indiferent dacă este vorba despre pierdut 20kg, sau despre învățat o limbă străină. În momentele în care poate nu vei mai avea chef să continui, dacă ai un plan bine pus la punct, poți pune în balanță mult mai clar ce ai de pierdut și ce ai de câștigat. Poți vedea ce ai realizat de când ai început până acum și te gândești de două ori dacă să renunți merită sau nu.

De cealaltă parte, dacă rămâi la ideea de baza – „vreau să slăbesc” – cel mai probabil nu vei realiza mare lucru. Ăsta este unul dintre motivele principale pentru care mulți oameni nu reușesc să-și îndeplinească ce-și propun și auzi o grămadă de discuții de genul „am fost vegetarian o săptămână, dar nu e de mine” sau „mi-am făcut abonament la sală pe un an, dar n-am mai fost de 11 luni”. Dacă tot te apuci să faci o schimbare destul de majoră în viața ta, asigură-te inițial că înțelegi destul de bine ce înseamnă și cum te va afecta. Și asigură-te că ai un plan pentru a pune-o în aplicare.

E bine ca ideile astea să fie trecute undeva, în scris. Nu contează dacă sunt într-un „new text document” uitat prin Google Drive, un Post-It scris repede de mână, sau într-un Excel cu spații definite pentru grafice și formule. În general, oamenii când scriu ceva, se simt investiți în lucrul respectiv. E mult mai ușor ca în timp să uiți o idee ce ti-a venit acum 3 săptămâni, dar pe care n-ai notat-o nicăieri, decât e să treci peste ceva la care ai „muncit”. Indiferent cât de mult sau puțin timp ai petrecut scriind ideea respectivă.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *