Cafeaua – bună sau rea pentru dietă

Da, pentru Keto, cafeaua simplă, neagră, fără zahăr sau lapte e perfectă. Poți bea câtă vrei, nu-ți va afecta deloc dieta, din contră, chiar te va ajuta.

Cele mai populare cafele “keto” sunt: cafeaua la ibric, espresso sau la filtru. Atâta timp cât nu pui in ea zahăr e perfect. Poți adăuga puțin lapte daca vrei un latte macchiato, dar trebuie ținut cont de faptul că 100ml de lapte au aproximativ 7g-8g de carbohidrați, adică între 20%-30% din totalul de carbohidrați pe care îi poți consuma zilnic.

Trebuie menționat și că o cafea neagră nu afectează cu nimic un program de Intermittent Fasting, ea conținând zero calorii. Deci dacă cumva combini Keto cu IF, așa cum multi oameni fac, cafeaua merge perfect.

O cafea mai specială consumată de oamenii care țin o dietă bogată in grăsimi, așa cum e Keto, e “bulletproof coffee”. E o cafea normală, neagră, la care se adaugă fie unt, fie ulei de cocos în loc de lapte. Opțional, puteți pune în loc de unt sau ulei de cocos smântână dulce de gătit, cum e cea fabricată de “LaDorna”.

Poate sună ciudat unt sau ulei în cafea, dar gustul e extrem de bun. Untul face cafeaua mult mai catifelată, iar uleiul de cocos îi imprimă în plus cafelei și aroma lui de cocos. Cantitativ, o linguriță, maxim doua de ulei sau unt mi se par suficiente. Singura contraindicație ar fi dacă se bea cafeaua asta într-un mediu foarte rece: atunci, temperatura cafelei scade repede și când se răcește, untul sau uleiul de cocos devin solide. Nu e neapărat cea mai plăcută senzație.

Beneficiile cafelei cu unt sau cu ulei de cocos sunt multiple.

În primul rând, cel evident, e un aport de calorii, lucru foarte util dacă dimineața preconizați ca urmează să faceți efort.

Că tot vorbim de efort, mai recomandată ar fi o cafea cu ulei de cocos. Beneficiul principal al uleiului de cocos în fața untului e că el e format din trigliceridele cu lanț mediu (MCTs in engleză). Aceste tipuri de grăsimi pot fi procesate direct de ficat și transformate în corpi cetogenici, adică direct în energie pentru oricine ține o dietă ketogenică.

Toate mâncărurile pot conține MCTs, însă uleiul de cocos e cel mai bogat în ele, cu o proporție de 55% din grăsime fiind MCT. Untul are aproximativ 8%, iar laptele 9% MCT.

Datorită faptului MCTs sunt mai ușor de convertit în energie decât grăsimea deja depozitată în organism, ele sunt convertite mai rapid în energie și deci acționează într-un fel ca un baton energizant (nu chiar, dar e o comparație validă) atunci când depui efort. În plus, fiind mai ușor convertite în energie, MCTs tind să nu se “depună” (1).

Atenție, asta nu înseamnă că te ajută să slăbești, ci că șansele ca uleiul de cocos să se adauge grăsimii corporale sunt mici. Da, exista niște studii mai vechi (2) (3) (4) care susțin ca aportul de MCTs ajută la slăbit, dar personal aștept mai multe investigații mai recente înainte să le consider pe acestea valide.

În al doilea rând, adăugând grăsime in cafea se obține mult mai ușor o senzație de sațietate (5), în principal datorită modului de acțiune al Leptinei (hormonul sațietății), Grelinei (hormonul foamei) și Insulinei.

Pe scurt, grăsimea din cafea iți dă senzația de sațietate -crește nivelul Leptinei- ceea ce te face să nu-ți fie foame -scade nivelul Grelinei- și datorita faptului că grăsimea are indicele glicemic 0, nici nu iți mișcă Insulina.


Referințe:

  1. Effects of medium-chain triglycerides on weight loss and body composition: a meta-analysis of randomized controlled trials – PubMed (nih.gov)

2. The application of medium-chain fatty acids: edible oil with a suppressing effect on body fat accumulation – PubMed (nih.gov)

3. Twenty-four-hour energy expenditure and urinary catecholamines of humans consuming low-to-moderate amounts of medium-chain triglycerides: a dose-response study in a human respiratory chamber – PubMed (nih.gov)

4. Medium-chain triglycerides increase energy expenditure and decrease adiposity in overweight men – PubMed (nih.gov)

5. Impact of medium and long chain triglycerides consumption on appetite and food intake in overweight men (nih.gov)

Please follow and like us:

Leave a Reply

Your email address will not be published.